Többszintű odafigyelés, összehangolt fejlesztés
Az óvodai évek a gyermek életének meghatározó szakaszai, amikor személyisége, szociális készségei, érzelmi világa és tudása intenzíven fejlődik. A pedagógusok nap mint nap figyelik a gyermekek fejlődését, viselkedését és reakcióit, és a készségfejlesztés mellett támogatják a csoportbeli szocializációs helyzeteket is. Ezekben szerzett észrevételeiket igyekszenek szeretetteljesen és építő módon megosztani a szülőkkel. Az őszinte, nyitott kommunikáció biztosítja, hogy közösen tudjuk támogatni a gyermeket, mindig az ő érdekeit szem előtt tartva individumként, és a csoport fontos tagjaként is.
A pedagógusok mellett fontos szerepet kapnak ebben a folyamatban a fejlesztő szakemberek is (logopédus, gyógypedagógus, pszichológus, gyógytornász stb.).
A gyermek fejlődése az első években a legintenzívebb, hiszen az idegrendszer rendkívüli plaszticitással rendelkezik ebben az időszakban. A kutatások egyértelműen igazolják, hogy az 0–6 éves kor közötti intervenció különösen hatékony, mivel az agy ekkor még rugalmasan képes alkalmazkodni, új idegi kapcsolatok kialakítására és a hiányosságok kompenzálására.
A korai felismerés kulcsfontosságú: minél hamarabb derül fény egy esetleges eltérő fejlődési ütemre vagy sajátos igényre, annál gyorsabban indítható el a célzott fejlesztés. Ez nagymértékben növeli annak esélyét, hogy a gyermek későbbi beilleszkedése – akár az iskolai, akár a társas környezetben – zökkenőmentesebb legyen.
A komplex, életkorhoz és egyéni szükségletekhez igazodó fejlesztő beavatkozások elősegítik a kognitív, nyelvi, mozgásos és szociális készségek megerősödését, ezáltal támogatják a gyermek harmonikus személyiségfejlődését. A korai fejlesztés hatása messze túlmutat az óvodáskoron: hosszú távon kedvezően befolyásolja a tanulási eredményeket, az önbizalom alakulását és a társas kapcsolatok minőségét is.
A tudományos tapasztalat tehát világosan mutatja, hogy a korai években kapott támogatás és fejlesztés nemcsak egy lehetőség, hanem a gyermek jövőjébe való befektetés. Az időben nyújtott támogatás olyan alapokat teremt, amelyekre a gyermek egész élete során építeni tud.
Mindez akkor működik igazán, ha a szülők bizalommal fordulnak a pedagógusokhoz és a szakemberekhez, mi pedig nyitottsággal és szeretettel kísérjük a gyermeket. Így válhat az óvoda valódi támogató közeggé, ahol minden gyermek harmonikusan, saját tempójában fejlődhet.
Fejlesztőház
A HABAKUKK Fejlesztőházban három éves kortól iskolába lépésig fogadjuk az óvodánkba járó gyermekeket. A foglalkozásokat nagy tapasztalattal rendelkező gyógypedagógusok vezetik, és az egyedi probléma jellegének megfelelően egyéni vagy kiscsoportos terápia keretében fejlesztik a gyerekeket.
Foglalkozások, terápiák
Gyógypedagógusaink
- Somló Zita
- Czakó Judit
Helyszín
A fejlesztő terápiák Felvinci úti óvodaépületünkben folynak, melynek tornatermében a mozgásos foglalkozásokhoz speciális fejlesztőeszközöket szereltünk fel. Gyógypedagógusaink az “okosító tornát”, azaz az Ayres terápiát, valamint a TSMT , azaz a tervezett szenzomotoros tréninget alkalmazzák munkájuk során.
Felmérés
Az egyéni vagy csoportos foglalkozások alapja az előzetes, részletes felmérés, amely a szükséges fejlesztés irányát meghatározza. Fontosnak tartjuk a korai szintfelmérést, különösen akkor, ha a környezet jelzi, vagy a szülőben kétely merül fel, hogy a gyerek valamilyen területen elmarad, eltér társaitól. Minél hamarabb kérik a szülők szakember segítségét, azzal nagyon sokat tesznek a gyerek kiegyensúlyozott testi, lelki, szellemi fejlődésének érdekében.
